293. Staffan Eklöf (Replik)
Fru president! Eftersom vår reservation, som jag ser det, blev felaktigt bemött ville jag ta replik. Reservationen, som man kan och bör rösta för, handlar om att alla som berörs ska få medverka i beslutet. Det handlar om Arktis och därmed urbefolkningen i Arktis, de unga i Arktis och samtliga som bor i lokalsamhällena i Arktis. Vi kan inte utesluta några där, utan alla ska vara med.
Jag påstår att vi har suttit i den sitsen förut att vi har valt ut en grupp som särskilt viktig. Tidigare baserades det på hur mycket skatt man betalade in till samhället. Då fick man större beslutanderätt. Det som vi firade nyss, som vi gjorde för drygt 100 år sedan och som var så fint var att alla skulle räknas lika: en person, en rösträtt – inga privilegierade, inga åsidosatta.