Pohjoismaat yhdistävät voimansa YK:n valtamerikonferenssissa edistääkseen kestäviä ruokajärjestelmiä
Sitoumuksen otsikkona on ”Vesiperäisten ruokajärjestelmien kehittäminen merten ja ihmisten terveyden edistämiseksi”, ja siitä painotetaan merten säilyttämistä sekä ekosysteemeinä että ravitsevan ruoan kestävänä lähteenä. Pohjoismaat haluavat tällä tavoin osoittaa johtajuutta ruokajärjestelmän globaalissa kestävyyssiirtymässä.
– Olen tyytyväinen sitoumukseen, jonka Pohjoismaat ovat antaneet YK:n valtamerikonferenssin yhteydessä. Tiiviimpi yhteistyö ja innovaatiot ovat ratkaisevan tärkeitä mertemme suojelemiseksi ja ruokajärjestelmien kestävyyden varmistamiseksi. Odotamme jo, että pääsemme osallistumaan tähän tärkeään työhön, sanoo Norjan kalastus- ja meripolitiikasta vastaava ministeri Marianne Sivertsen Næss, joka on myös Pohjoismaiden maa- ja metsätalous-, kalastus-, vesiviljely- ja elintarvikeasiain ministerineuvoston jäsen.
Meren antimia ihmisten ja maapallon hyväksi
Sitoumus perustuu yhteen pohjoismaisen yhteistyön kulmakivistä, eli vuonna 2023 julkistettuihin pohjoismaisiin ravitsemussuosituksiin. Ne muodostavat tieteellisen perustan Pohjoismaiden ja Baltian maiden ruokasuosituksille ja toimivat myös tietolähteenä, jota monet maat käyttävät maailmanlaajuisesti. Pohjoismaiset ravitsemussuositukset edustavat maailmanlaajuisesti johtavaa tieteellistä näyttöä siitä, millainen on terveellinen ja kestävä ruokavalio. Yhtenä suosituksena on, että meidän tulisi kuluttaa nykyistä enemmän vesiperäisiä elintarvikkeita, jotka tulevat kestävistä kannoista. Se on tärkeää sekä oman terveytemme että maapallon terveyden vuoksi.
Vesiperäiset elintarvikkeet – kuten kala ja äyriäiset – ovat ravitsevia, niiden hiilijalanjälki on pienempi kuin monien maalla tuotettavien elintarvikkeiden, ja niillä voi olla tärkeä rooli tulevaisuuden kestävässä ruokavaliossa. Hyvin hoidetulla kalastuksella ja vastuullisella vesiviljelyllä voidaan edistää sitä, että meret voivat osaltaan vastata ruoan kasvavaan globaaliin kysyntään ekosysteemejä vaarantamatta.
– Meidän on hyödynnettävä tietämystämme, jotta meren luonnonvaroja voitaisiin kehittää kestävällä tavalla. Pohjoismaiden vastuulla on näyttää tietä. Aiomme edistää tutkimuksella ja yhteistyöllä sitä, että meri säilyy ruoan ja työpaikkojen lähteenä sekä elinvoimaisten paikallisyhteisöjen mahdollistajana, sanoo Pohjoismaiden ministerineuvoston pääsihteeri Karen Ellemann.
Keskiössä yhteistyö ja tiedon jakaminen
Pohjoismaat korostavat monenvälisen yhteistyön merkitystä merten haasteisiin vastaamisessa. Maat pyrkivät edistämään yhteisen tutkimuksen, innovoinnin ja kansainvälisten kumppanuuksien avulla kestäviä vesiperäisiä ruokajärjestelmiä niin alueellisella kuin maailmanlaajuisellakin tasolla.