299. Mariane Paviasen (Indlæg)

Tak. Jeg er glad for, at vi i Nordisk grønt venstre er samlet om spørgsmålet. Vi takker Midtergruppen for et godt forslag. Vi fra Nordisk grønt venstre støtter selvfølgelig forslaget, og det gør vi, fordi vi mener, at vi ikke bør ødelægge mere, end vi allerede har gjort her på jorden, og vi behøver ikke lave miner i havet. Vi har miner nok i jorden, og i mange tilfælde kan stederne desværre ikke genoprettes, efter at vi mennesker har ødelagt stedet. Og der findes stadigvæk enormt meget potentiale for miner her på overfladen af jorden.

Vi i Norden lever af havet. Vi har fiskeri, og der er flere lande, der både får føde og tjener penge ved salg af fisk fra havet. Der er intet behov for dybhavsminedrift i dag. Vi har, hvad vi har brug for i dag. I dagens moderne verden har vi alt og mere, end vi har brug for, især her i Norden. Vi lever i den grad af havet. Vi fisker, vi jager, og vi fra Grønland er ekstra bekymrede over Norges planer om en dybhavsmine, fordi vi kan regne ud, at den vil have enorme konsekvenser, også for vores hav. Vi accepterer ikke, at Norge har en plan, som vil gå ud over det nordiske hav. Vi har klimaforandringer, og vi har brug for, at klimaforandringerne mindskes og stoppes, og det sidste, vi har brug for, er mere ødelæggelse af land og hav. 

Vort hav er unikt. Det arktiske hav er under pres i øjeblikket. Vores rigdomme er i havet, som er levende. Vi har et ansvar for at genoprette de steder, så vores efterkommere kan leve med et ligeså dyrebart hav, som vi har i dag. Så i stedet for at ødelægge mere, end vi allerede har ødelagt, er vi i den grad forpligtigede til at arbejde med genoprettelse i stedet for at forurene mere, end vi allerede har gjort. Vi støtter forslaget i håbet om, at der aldrig laves en dybhavsmine i vores sårbare arktiske hav. Qujanaq.   

Information

Talenummer
299
Type
Indlæg
Status
Waiting for transcription
Dato