356. Eva Biaudet (Replik)
Jag tycker det var väldigt viktigt som representanten för UNR tog upp om hur betydelsefullt det är för skolresultatet att man känner sig inkluderad och välkomnad och att man trivs i skolan. Och med risk för att inte vara vetenskapsbaserad säger jag att jag också har bott utomlands med tonåringar i tre år och haft ett väldigt bra jobb, och jag vet att det är ganska tuffa utmaningar att inte ha ett nätverk, att inte ha farmödrar omkring och att känna sig lite annorlunda. Då är det helt självklart att integreringen och skolan måste kunna möta dessa ungdomar och barn. Det handlar faktiskt inte om barnens okunskap eller om att de är olika, utan det handlar om att det naturligtvis inte är en lätt utmaning att byta miljö. Jag kritiserar alltså inte din taltur utan tackar för den.