Vigtigt skridt mod opdatering af Helsingforsaftale
Nordisk Råds præsident, Ville Väyrynen og rådsdirektør Kristina Háfoss, deltog begge i mødet med de nordiske samarbejdsministre. Her ses de i dialog med samarbejdsministrene fra hhv. Norge og Sverige.
Ministre fra Danmark, Finland, Færøerne, Grønland, Island, Norge, Sverige og Åland drøftede en mulig revision af aftalen, der siden 1962 har dannet rammen om det officielle nordiske samarbejde og senest blev revideret i 1996. Målet er at opdatere og modernisere aftalen.
Vi er klar til at bidrage aktivt, så vi sammen kan sikre et stærkt og tidssvarende nordisk samarbejde.
Nordisk Råds præsident, Ville Väyrynen, udtaler:
“Vi er glade for, at regeringerne har lyttet til Nordisk Råds enstemmige opfordring til at opdatere Helsingforsaftalen. Det er et vigtigt og rettidigt skridt. Aftalen blev senest opdateret for 30 år siden, og i dag fylder digitalisering, klima, grænsehindringer samt forsvars-, beredskabs- og sikkerhedspolitik langt mere i det nordiske samarbejde.”
Ville Väyrynen understreger, at Norden står med en enestående mulighed for at forny samarbejdet for de otte lande i regionen.
”Nordisk Råd har enstemmigt opfordret regeringerne til at nedsætte en nordisk kommission med mandat til at fremlægge konkrete forslag til en modernisering – og vi forventer at blive inddraget i arbejdet. Vi er klar til at bidrage aktivt, så vi sammen kan sikre et stærkt og tidssvarende nordisk samarbejde.”
Nordisk Råd ser frem til det videre arbejde og en tæt dialog med regeringerne om processen.
På mødet orienterede præsidenten ligeledes om det finske og ålandske præsidentskabsprogram for 2026 og Nordisk Råds indspil til Nordisk Ministerråds budget for 2027.
Yderligere baggrundsmateriale findes i de nedenstående links: