238. Sirið Stenberg (Svar på replik)

Tak for det. Som jeg også vil komme ind på i den næste redegørelse, er det faktisk en udfordring i alle de nordiske lande at få nok personale til flere af de her områder, både inden for sundhed og også inden for det sociale område. Hvis vi kommer ud på de områder, hvor der er sådan mere tyndt befolket, bliver det bare endnu værre. Det kan selvfølgelig gøre, at ikke alle vores borgere har lige adgang til tilbud og tjenester, og det kan så være med til at skabe større ulighed i sundhed og også inden for det sociale. 

Jeg har ikke nogen bestemt opskrift på, hvordan vi kan arbejde videre med det, men det er vigtigt, at vi også er fælles omkring uddannelser hos hinanden – vi kan have udveksling i forhold til personale osv. – og at man også gør mere for at rekruttere på det her område, og der ved vi så, at det også er et spørgsmål omkring arbejdsvilkår, og at det også er et spørgsmål omkring løn. Derfor er det forum i aften også vigtigt, hvor man skal se på løn imellem kønnene. For vi ved også, at i de fleste af landene er der flest kvinder, der arbejder inden for de her fag. 

Så det er også noget med at arbejde med ligestilling og få mere ligestilling ind i de her sociale fag, både kvinder og mænd, og det vil måske også være med til at løfte lønningerne. Så det er en del af løsningen, men jeg har ikke en færdig løsning, men det er i hvert fald et problem, som vi må have sat på vores program. Tak.

Information