Indholdet er ikke tilgængeligt på dit valgte sprog. Vi viser det istedet på Norwegian Bokmål.

Ny vind i seilene for nordiske digitale løsninger

04.11.24 | Nyhed
Truls Vasvik
Fotograf
Magnus Fröderberg/norden.org
Under Nordisk råds sesjon i Reykjavik lanserte de nordiske statsministre grep for å øke tempoet i arbeidet med grenseoverskridende digitale løsninger. Det har stått på ønskelisten til Nordisk råd i flere år og nå blir de hørt.

Arbeidet med å knytte ulike digitale tjenester i Norden sammen har pågått lenge, men resultatene har latt vente på seg. Nordisk råd etterspurte i desember 2021 en statusoppdatering på arbeidet med et felles nordisk elektronisk identifikasjonssystem (e-ID). Parlamentarikerne fikk svar fra de nordiske regjeringene om at det foreløpig ikke er mulig å gjennomføre en slik løsning. Årsaken var at Island og Finland ikke har den nødvendige tekniske infrastrukturen for å utveksle grenseoverskridende pålogginger eller har eID-løsninger som fungerer i forhold til kravene til eIDAS.

To år senere i september 2023 fikk Nordisk råds utvalg for vekst og utvikling en ny statusoppdatering fra Nordisk Ministerråd. Svaret var da at implementeringen av de nødvendige tekniske løsningene på Island og Finland var forventet å starte i 4. kvartal 2023, det vil si for et år siden. Den norske representanten Truls Vasvik fra den sosialdemokratiske gruppen beskriver situasjonen slik:

"Det fremstår som en ørkenvandring og i dag ser vi at Norden er i ferd med å miste det digitale forspranget vi en gang hadde. Det rammer vår konkurranseevne og skaper unødvendige grensehindringer for både borgere og virksomheter", mener Vasvik.

Det fremstår som en ørkenvandring og i dag ser vi at Norden er i ferd med å miste det digitale forspranget vi en gang hadde. 

Truls Vasvik

Utålmodig

Denne saken har høy prioritet både for Nordisk råds utvalg for vekst og utvikling og Grensehindergruppen. Truls Vaksvik var derfor utålmodig da han stilte samarbeidsministrene spørsmål om hva status er nå. Det var den islandske samarbeidsminister Willum Þór Þórsson som svarte.

"Jeg må innrømme at jeg er ikke er helt inne på saken, sånn på dybden. Men jeg vet at vi arbeider på saken innenfor den digitale utvikling på alle områder. Ut ifra hva jeg har lest av dokumenter her på møtet de samtaler vi har hatt så legger vi, akkurat som dere, stor vekt på at vi arbeider så hurtig som vi kan. Jeg er overbevist om at det er nøkkelen i arbeidet med grensehindringer", sa Willum Þór Þórsson.

Nye tider nye muligheter

Grenseoverskridende digitale løsninger eller mangel på sådanne har vært en betydelig grensebarriere i arbeidet med å realisere statsministerens visjon.

Ifølge det nye programmet for fri bevegelse i Norden skal samarbeidsministrene jevnlig ta stilling til hvilke store problemområder myndighetene skal jobbe med for å løse og forankre arbeidet nasjonalt. Om svaret fra den islandske samarbeidsminister var noe uklart, er de nordiske statsministrene adskillig tydeligere. I en deklarasjon vedtatt på deres møte i Reykjavik lover de å ta ansvar for å styrke samarbeidet om digitale løsninger på tvers av Norden. I deklarasjonen slår statsministrene fast at de vil: 

  • Forbedre grenseoverskridende digitale tjenesteinfrastrukturer og sammenhengen i relevante nasjonale infrastrukturer for å støtte fri bevegelse av mennesker, varer, tjenester, kapital og data i vår region.
  • Sikre at ansvarlige nasjonale myndigheter tar de nødvendige tiltakene for å muliggjøre identitetsmatching på tvers av landegrensene, i tråd med den reviderte eIDAS-forordningen.
  • Identifisere og fjerne gjenværende hindringer, både juridiske og tekniske, for å muliggjøre informasjonsutveksling mellom nærings- og folkeregistre.
  • Utvikle en multilateral avtale mellom landene våre som vil øke nøyaktigheten, fleksibiliteten og sikkerheten for grenseoverskridende identitetsmatching av fysiske personer i regionen vår, samtidig som den er på linje med eksisterende og fremtidige EU-forskrifter som etableringen av European Digital Identity Framework.

Det er gledelig at statsministrene så tydelig utrykker både et ansvar og en ambisjon om felles nordiske digitale løsninger. 

Truls Vasvik

Når de nordiske statsministre nå så tydelig tar ansvar for Nordens digitale utvikling håper Truls Vasvik at ørkenvandringen er over.

"Det er gledelig at statsministrene så tydelig utrykker både et ansvar og en ambisjon om felles nordiske digitale løsninger. Fordi dette krever tverrsektorielt og grensekryssende samarbeid er det helt avgjørende at statsministrene tar styringen og får alle relevante instanser til å dra i samme retning. Vi i Nordisk råd vil følge nøye med å være konstruktive vakthunder og samarbeidspartnere i tiden fremover", avslutter Vasvik.