174. Victoria Tiblom (Indlæg)
Fru president och ärade kollegor! Vi träffas här under fyra dagar för att göra nytta för våra nordiska medborgare. Men vi måste vara ärliga: Vilken nytta gör vi? Nordiska rådet är en kostsam organisation för länderna. Målsättningen är att Nordiska rådet ska verka för de nordiska medborgarna, men många vet inte ens att Nordiska rådet finns eller hur mycket de betalar via skattsedeln för Nordiska rådet och Nordiska ministerrådet.
Gränshinderarbetet är kärnan i det nordiska arbetet. Det behöver prioriteras, och tempot behöver öka. Listan på gränshinder växer hela tiden, och listan över de gränshinder som verkligen har lösts är pinsamt kort. Vi hörde just Morten Dahlin prata om att man under ett år löste två gränshinder och avskrev sju.
Vi måste arbeta hårdare för att det ska bli enklare att bo i ett nordiskt land och arbeta i ett annat. Vi säger om och om igen att Norden ska bli världens mest integrerade region till 2030, men hur går det egentligen? Nej, det här duger inte! Prioritet nummer ett, nummer två och nummer tre måste vara att lösa gränshinder. Jag vill verkligen be er samarbetsministrar att flytta upp denna punkt på era agendor. Att lösa gränshinder är det som verkligen skulle göra nytta för våra nordiska medborgare. Annars är frågan om Nordiska rådet har något existensberättigande, för det går inte att leva på gamla meriter som passfrihet.