215. Lars Mejern Larsson (Spørgsmål)
På tal om gränshinder vill jag rikta en fråga till Jessica Rosencrantz. Jag vill lyfta en fråga som jag håller på med sedan 2018. Nordiska rådet står här enat. Det handlar bara om politisk vilja.
Många i Norden kan ha behov av att hämta ut recept på resa, men personer med kronisk sjukdom som glömt eller gjort av med sina läkemedel kan få nekande svar på apotek vid besök i annat nordiskt land. Jag har själv drabbats. Vid politisk dialog 2022 uppgavs att man redan 2025 förväntades vara i mål med att realisera e-recept över landsgränserna i Norden.
Vi har fått höra att vi väntar på EU för att lösa e-receptfrågan. Men när välfärdsutskottet nyligen besökte EU-kommissionen blev vi upplysta om att det egentligen är EU som väntar på oss. Tydligen förväntar de sig att vi här i Norden ska gå i bräschen. Medan de står och väntar på oss står vi och väntar på dem. Det är en intressant typ av rundgång, kan man säga, där ingen tycks ha bråttom med att faktiskt lösa problemen.
Delar ministern bilden? Kan ministern precisera vilka praktiska, tekniska eller juridiska hinder som kvarstår när det gäller att göra det möjligt för nordiska medborgare att hämta ut e-recept inom Norden?