221. Eva Lindh (Spørgsmål)

Jag vill ställa en fråga till ordförandeskapet, det vill säga till Sveriges samarbetsminister Jessica Rosencrantz.

Min fråga handlar om samarbete. För två år sedan blev vi inbjudna att samarbeta kring deltagande på CSW, alltså kvinnokommissionen. Det inleddes bra, men nu har vi fått nej till ett samarbete där. Vi ser verkligen fram emot ett samarbete, egentligen mellan Nordiska ministerrådet och Nordiska rådet. Vi behöver det, för jämställdhetsfrågan är utmanad. Vi skulle kunna samarbeta. Det handlar inte om att ta över något om utan om att samarbeta. Vi skulle kunna göra det som ministrarna inte hinner med, men det handlar också om att just samarbeta.

Min fråga till samarbetsminister Jessica Rosencrantz är: Varför? Om vi inte kan samarbeta kring en så viktig fråga, hur ska samarbetet se ut i framtiden?

Information

Talenummer
221
Type
Spørgsmål
Person
Status
Waiting for transcription
Dato