231. Jessica Rosencrantz (Svar på spørgsmål)
Jag fick en fråga om snus. Snuset är om inte heligt så åtminstone väldigt viktigt för Sverige. Vi fick ju till och med ett så kallat snusundantag när vi gick med i EU, och det fortsätter vi att värna. Sedan har utvecklingen gått vidare, och det dyker upp nya produkter på marknaden som jag tror att det är viktigt att vi bevakar och har en diskussion om. Det är naturligtvis viktigt att vi diskuterar flera aspekter av folkhälsa i Norden också i detta perspektiv. Å ena sidan kan man säga att det är bra att människor inte röker utan att de gör någonting annat i stället, å andra sidan måste vi naturligtvis också diskutera effekterna av det som görs i stället.
Med det sagt har Sverige en ganska gedigen lagstiftning vad gäller det så kallade vita snuset. Vi vet att detta också är något som EU-kommissionen tittar på och som vi bevakar ganska noga, även om det inte finns något konkret förslag ännu. Jag tror generellt sett att vi är behjälpta av att samordna våra positioner i EU, precis som vi har varit inne på tidigare när det gäller andra frågor. Det kan för all del också gälla snuset. Men vad gäller just denna fråga ser jag goda förutsättningar att komma överens med utgångpunkt i den lagstiftning vi har i Sverige – det vill jag tillägga eftersom jag tycker att den är ganska bra. Låt oss fortsätta diskussionen, låt oss gärna fortsätta att samordna positioner och låt oss ha en diskussion både om snus och tobak och såklart också om breda folkhälsofrågor!