222. Jessica Rosencrantz (Svar på spørgsmål)
Stort tack för en väldigt viktig fråga! Jag tänker att vi behöver arbeta på alla fronter för att stärka arbetet kring jämställdheten på olika sätt. Som jag sa är jag ganska ny i min roll, så jag ska erkänna att jag inte har alla dimensioner kring svaret. Men jag tycker att det är väldigt viktigt att vi samarbetar mellan Nordiska ministerrådet och Nordiska rådet också på detta område för att stärka jämställdheten i Norden och världen. Jag upplever inte att Nordiska ministerrådet har avvisat ett samarbete, utan jag fäster stor vikt vid visionen att Norden ska bli världens mest integrerade och hållbara region. Därmed har vi också satt väldigt höga mål för arbetet med tvärgående perspektiv på hållbar utveckling, jämställdhet, hbtqi och barn och ungdomar.
Det här är ett kärnvärde och en angelägen fråga för Sverige under det här året, när vi har ordförandeskapet. Vi har valt att fokusera på huvudsakliga teman som ekonomisk jämställdhet och hedersrelaterat våld och förtryck. I en omvärld där kvinnors och flickors rättigheter dessutom ifrågasätts alltmer ska Sverige och Norden vara en tydlig förespråkare för jämställdhet. Det är angeläget att Sverige och Norden fortsätter att försvara kvinnors och flickors rättigheter. Jag vill gärna samverka och samarbeta kring de här frågorna, och jag känner inte riktigt igen mig i den avvisande beskrivning som görs här.