20 år med Ny Nordisk Mad: Innovationstopmøde om de aktuelle presserende udfordringer
Innovationstopmødet inddrager næste generations stærke røster inden for fødevaresektoren og interessenter fra hele værdikæden i samarbejde om en modstandsdygtig og bæredygtig fremtid i og uden for Norden.
For tyve år siden blev lanceringen af Nordisk Køkkenmanifest startskuddet til en transformation af vores madkultur, som satte fokus på naturens kraft, fremhævede kvaliteten af lokale råvarer og fremlagde en vision for et køkken, som var både sundt, bæredygtigt og velsmagende.
Nordisk Ministerråd var hurtige til at bakke op om den nye køkkenbevægelse for to årtier siden, og generalsekretær Karen Ellemann glæder sig til at se, hvilke idéer og løsninger der spirer frem på topmødet.
”Ny Nordisk Mad ændrede det kulinariske landskab i de nordiske lande, og Ministerrådet stod klar til at støtte med et nordisk program. Det er et strålende eksempel på nordisk samarbejde, fra græsrodsbevægelse til politisk handling. Jeg ser frem til at deltage i Innovation Summit i Malmø, som både markerer bevægelsens 20-års jubilæum, og endnu vigtigere, skal drøfte dens fremtid.”
Behov for udvikling af madkulturen
Når vi i år fejrer Nordisk Køkkenmanifests 20-årsjubilæum står vi over for flere, presserende udfordringer – fra klimakrise til svigtende madlavningskundskaber.
Iværksætter og madaktivist Claus Meyer, som i sin tid var drivkraften bag manifestet, understreger, hvor vigtigt det er at engagere den næste generation af kokke, fødevareledere og borgere for at styrke den nordiske køkkenbevægelse og dens bidrag til en sund og bæredygtig kost i Norden.
”Nordisk Køkkenmanifest og den bevægelse, som det var med til at drive fremad, fik en langt større indflydelse, end vi havde forestillet os, men mange af udfordringerne findes stadig, og nye udfordringer er trådt tydeligere frem. Vi har endnu ikke opnået det seismiske skift i vores madvaner, som for alvor vil gøre os i stand til at opbygge levedygtige fødevaresystemer og madkulturer i vores region,” siger Claus Meyer.
”Jeg er utroligt begejstret over, at vi har formået at samle en så stor gruppe af vigtige og ikke mindst unge røster, som i fællesskab kan udstikke en kurs for fremtiden,” fortsætter han.
Innovationssessioner stiller skarpt på nye løsninger
Den 3.-4. december samles mere end 60 deltagere i Malmø til to dages topmøde med inspirerende forelæsninger, workshops og debatter, som vil bidrage til at finde nye løsninger. Højniveausessionen, som åbner topmødet den 3. december, vil blive livestreamet, så alle kan følge med. Resultaterne af topmødet præsenteres i starten af 2025.
Nordic Food Innovation Summit er udformet og tilrettelagt af Meyers Madhus, Madkulturen og NKJ på vegne af Nordisk Ministerråd.
Følg åbningssessionen online
Topmødet åbnes af Nordisk Ministerråds generalsekretær Karen Ellemann, iværksætter og madaktivist Claus Meyer samt kokken Frida Nilsson, og der vil snart blive præsenteret yderligere talere. Højniveausessionen den 3. december med inspirationsforelæsere og debatter kan følges online.
Tidspunkt: 10:45 – 12:00 (CET).
Livestream: Se åbningssessionen online
Topmødet afholdes på engelsk.
Information til pressen
Højniveausessionen, som åbner topmødet den 3. december, kan følges online. Derudover kan man være til stede i Malmø for at dække både åbningssessionen og innovationssessionerne. For yderligere information eller interviewanmodninger, kontakt:
Josefine Carstad, seniorrådgiver: joscar@norden.org
Jonathan Eng, projektleder: joneng@norden.org