101. Høgni Hoydal (Svar på spørgsmål)

Tak for spørgsmålet. Jeg har også set, hvad der skrives om sagen i de nordiske medier, og forstår spørgsmålet, men situationen er den, at Færøerne jo har implementeret alle de samme sanktioner mod Rusland, som EU, Storbritannien og USA har, og at vi har reduceret alle vores forbindelser til det minimale. 

Det er rigtigt, at man har forlænget fiskeriaftalen, ligesom Norge har gjort, og det har været grundlaget for at få en konsensus i Færøerne om en konsekvent Ukrainepolitik, hvor vi støtter Ukraine 100 pct. og støtter landet humanitært, og hvor vi tager ukrainske flygtninge og har sat sanktioner i værk mod Rusland på mange, mange måder, hvilket selvsagt har haft stor indflydelse på det færøske samfund – vi havde jo mange, mange forbindelser til Rusland forud for invasionen. Så vi reducerer vores samarbejde med Rusland til det minimale, ligesom de andre nordiske lande har gjort, og står fuldt og fast sammen med Norden og de nordiske lande i politikken imod Rusland. 

Så vil jeg bare tilføje, at det spørgsmål, som du stillede, jo også er et fundamentalt spørgsmål i hele det nordiske samarbejde og det arktiske samarbejde. Hvordan skal vi håndtere denne splittelse af alt internationalt regelbaseret samarbejde i Nordatlanten og Arktis? Uagtet dette spørgsmål kommer vi til at tage stilling til, hvordan vi skal arbejde sammen og klinke Nordatlanten og Arktis. Skal vi helt kappe alle internationale regelbaserede aftaler der, hvor vi stadig væk har opretholdt det, eller skal vi bare tage og klinke det? Det er jo et spørgsmål, vi kommer til at debattere, også i forbindelse med det kommende arktiske formandskab, og som vi alle i Norden må finde en fælles position til, altså at den grusomme nedbrydning af internationale regler ikke også forgrener sig til det arktiske og nordatlantiske samarbejde, som er baseret på regelbaseret samarbejde.

Information

Talenummer
101
Type
Svar på spørgsmål
Person
Status
Waiting for transcription
Dato