111. Jouni Ovaska (Indlæg)
President! Å presidiets vägnar vill jag gärna tacka utrikesministrarna för deras redogörelser. Tillsammans ska vi stödja Ukraina och se till att Ukraina alltid står högt på den internationella dagordningen och i medborgarnas medvetande. Tillsammans ska vi stödja de demokratiska krafterna i Belarus.
Kära vänner! Under kalla kriget var utrikes- och säkerhetspolitik tabu i det nordiska samarbetet, men nu står det högst upp på Nordiska rådets dagordning. Det är bra att utrikesministrarna ser värdet av nordiskt samarbete, men det är också viktigt att ord omvandlas till handling. Tillsammans har Norden stor strategisk militär- och säkerhetspolitisk betydelse. Nordiskt utrikes- och försvarssamarbete hotar ingen, men bidrar till stabilitet och förutsägbarheten i regionen.
Därför har Nordiska rådet länge varit en pådrivare för att Norden ska samarbeta ännu närmare inom utrikes- och säkerhetspolitik. Vi vill också stärka de nordiska ländernas profil inom fredsförmedling och krishantering.
Vi slår också fast att vi i de nordiska länderna i högre grad vill utnyttja potentialen som ligger i att marknadsföra Norden som en samlad enhet internationellt. Vi vill använda den nordiska samhällsmodellen aktivt för att promota Norden internationellt och vara en pådrivare för att de nordiska regeringarna gör detsamma. Det ligger kanske i utrikesdepartementets natur att ha huvudfokus på att promota sitt eget land, men faktum är att Norden har allt att vinna på att stå ännu mer enade utåt. Var och en för sig är vi små och ganska okända, men tillsammans är vi stora. Nordiska lösningar är mer efterfrågade än någonsin.