93. Lars Løkke Rasmussen (Hovedindlæg)

Tak for det, fru præsident. Nordiske parlamentarikere, så er vi sammen igen her i den nordiske kreds og også i den nordiske udenrigsministerkreds. Vi mødes næsten ugentligt. I sidste uge var vi i Tyskland, ugen før var vi i Moldova og Ukraine, og i denne uge er vi så i Island. Jeg tænker på, hvor vi skal mødes i næste uge.

Man siger, at godt naboskab er vigtigt, og det er jo en forudsætning for, at vi mødes, og man må sige, at det gør vi altså. Naboer taler sammen, hjælper hinanden, kender hinanden. Det giver forståelse, tryghed, et fælles syn på verden, og i Norden er vi i den grad gode naboer. Når jeg ser ud i verden, er modbilledet i den grad til at få øje på, desværre. Konturerne af en ny verdensorden bliver stadig tydeligere - med større uforudsigelighed, flere trusler, krig i Europa - og i den verden er vores gode naboskab i Norden vigtigere end nogen sinde. 

I Norden har vi reageret på de nye trusler ved at stå sammen. Finlands og Sveriges NATO-medlemskab styrker sikkerheden i Norden. For første gang i godt 500 år siden Kalmarunionen er vi i den samme forsvarsalliance. Medlemskaberne styrker NATO, vores forsvar bliver stærkere, og de nordiske lande kan samarbejde endnu tættere om sikkerheds- og forsvarspolitikken.

Norden er samlet set den største europæiske bidragsyder til Ukraine. Det er stærkt, og det er et afsæt til at inspirere andre lande til at følge trop og minde om, at Ukraine har brug for mere fra flere. Vores støtte til Ukraine er lige så urokkelig i dag, som den var den 24. februar 2022, og truslen er desværre endnu mere virkelig. Det giver grund til dyb bekymring, men det giver også nye muligheder, et håb og en grobund for nye alliancer. 

Tag f.eks. et kontinent som Afrika. I 2050 vil hver fjerde menneske og hver tredje ung i denne verden bo på det afrikanske kontinent. Det kræver en ny tilgang fra vores side. Vi skal engagere os mere i den del af verden, som bevæger sig fremad, og heldigvis er vi godt i gang. Tidligere på året var vi, som min svenske kollega sagde, sammen i Afrika, og vi afholdt nordisk-afrikansk udenrigsministermøde på en solrig sommerdag i København. Der stod vi sammen om noget, jeg mener er vigtigt, nemlig at styrke vores engagement i de afrikanske lande, ligeværdige partnerskaber med afsæt i vores værdier.

At stå sammen med jer, med ligesindede, skaber lys i en verden, som ærlig talt kan se mørk ud. Det giver i hvert fald mig håb. For man kan jo ikke selv vælge sine naboer, men når det nu skulle være, må jeg sige, at så er jeg meget godt tilfreds med, at det lige netop blev jer. Tak for ordet.  

Information

Talenummer
93
Type
Hovedindlæg
Status
Waiting for transcription
Dato