89. Veronika Honkasalo (Spørgsmål)
Fru president! Bästa minister! När Finland röstade för FN-resolutionen i september var det tungt vägande argumentet att vi agerar inom ramen för folkrätten och den internationella domstolen och att detta definierar vår ståndpunkt i förhållande till grymheterna i Gaza. Vi stöder internationella brottsmålsdomstolens arbete i alla dess aspekter. Sverige gjorde annorlunda och avstod. Frågan är varför. Är inte folkrätten vägledande för Sverige? Tycker alltså Sverige att bosättningarna i palestinska områden är lagliga?
Tror inte ministern att den nordiska rösten skulle väga tyngre om vi alla följde Norges exempel på ett progressivt och konsekvent förhållningssätt till Israels grava brott mot folkrätten? Vad säger det om oss som nordiska länder om vi har dubbelstandarder angående mänskliga rättigheter och anser att alla människor inte är lika värda?