181. Jessica Rosencrantz (Svar på spørgsmål)

Tack för frågan! Först vill jag framhålla att jag tycker att Gunnar Lindbergs rapport innehåller många rekommendationer som visar hur viktigt det nordiska samarbetet är men också hur mycket som faktiskt redan görs på området. I rapporten lyfts frågan om ett utvidgat samarbete upp från formfråga till sakfråga. Detta välkomnar jag, för det är sakpolitiken och vad vi kan åstadkomma tillsammans som är avgörande för samarbetet.

När rapporten presenterades i våras välkomnades den av MR-SAM. Det konstaterades att det behövs fortsatt analys, inte minst av de berörda transport- och infrastrukturdepartementen i de nordiska huvudstäderna, för att sedan kunna se om man kan ta det vidare. Infrastrukturdepartementet i Sverige har konstaterat att flera av förbättringsförslagen redan genomförs, antingen kontinuerligt eller vid behov. Detta gäller till exempel rekommendationen om att utveckla grön mobilitet, inklusive kollektivtrafik i glesbygdsregioner, där ett visionsprojekt om elektrifiering av vägtransporter på landsbygden och i gränsregioner kommer att avrapporteras före årsskiftet. Det är positivt.

Projektet har tagit fram en kartläggning och analys av utbyggnaden av publik och icke-publik laddinfrastruktur för olika färdmedel inom vägtransporter i Norden. Det är också bra. Transportministrarnas senaste möte i augusti handlade bland annat om civilt försvar och beredskap inom transportområdet och elektrifiering av vägtransporter.

Den fortsatta dialogen med Nordiska rådet om uppföljningen av Lindbergs breda rapport och de många rekommendationer som finns däri menar jag också bör involvera sakansvariga ministrar för att få till en bra och substantiell dialog. Där någonstans befinner vi oss.

Information

Talenummer
181
Type
Svar på spørgsmål
Status
Waiting for transcription
Dato