194. Anne Beathe Tvinnereim (Svar på spørgsmål)

Takk. Jeg er glad jeg fikk spørsmålet, men er samtidig litt overrasket, for dessverre er det sånn at de sosiale ulikhetene øker også i mitt land. Det er ikke noe regjeringen er stolt over, og det er noe vi jobber hardt for å bekjempe. Jeg tror vel alle våre nordiske land opplever - med økte levekostnader og dyrtid - at vi må ha kraftigere politisk skyts og virkemidler, både gjennom skattesystemet, men også gjennom sosiale goder for å sikre at ikke forskjellene i våre land øker. Norge har tidligere sett til Sverige som et forbilde. Vi har alle mye å lære av hverandre. 

Jeg har også lyst til å nevne at skatt som en viktig utjevnende mekanisme også er noe vi jobber hardt med internasjonalt. Norge går i bresjen i diskusjoner om internasjonalt skattesamarbeid i OECD og i FN. Der tenker jeg at vi sammen i Norden også kan ha mye å bidra med i fellesskap, fordi vi tross alt har velferdssamfunn basert på den type utjevnende politikk. 

Information

Talenummer
194
Type
Svar på spørgsmål
Status
Waiting for transcription
Dato