186. Morten Dahlin (Svar på spørgsmål)

Tusind tak for at sætte fokus på 25-året for Øresundsbroen. Jeg kan selv huske, da man indviede den. Min far var med til at løbe over broen dengang. Jeg har, som mit efternavn måske afslører, svenske aner, eller som min familie i Sverige siger, skånske aner - jeg kan fornemme, det kan være en farlig diskussion at åbne - og det nordiske samarbejde har for mig altid været mere end bare teori og filosofi. Det har været min egen familie, der har boet i Helsingborg, Malmø, Ystad. Så det med at leve et liv på begge sider af grænsen har været meget naturligt for mig. Der står Øresundsbroen selvfølgelig helt centralt.

Til spørgsmålet, om den danske regering har planer om at gøre det gratis at køre over Øresundsbroen, må jeg nok sige, at det ikke umiddelbart ligger ligefor. De indtægter, der kommer af de forskellige afgifter, der er på de forskellige broer, er jo budgetsat og brugt til andre ting. Så det er ikke, fordi den danske regering barsler med et forslag om at gøre det gratis at køre over Øresundsbroen. 

Til gengæld har vi jo så lagt et ret offensivt investeringsprogram for dagen i forhold til den infrastruktur, der er ved Øresund, hvor vi fra dansk side lægger op til en milliardinvestering i forbedret infrastruktur i Øresundsregionen, netop fordi det at have en infrastruktur, der hænger sammen, er enormt vigtigt. Og jeg synes, at Øresundsbroen står som et symbol på, hvordan man kan skabe samhørighed både i forhold til erhvervsliv, i forhold til kultur og i forhold til civilsamfund på tværs af grænsen.

Information

Talenummer
186
Type
Svar på spørgsmål
Person
Status
Waiting for transcription
Dato