183. Jessica Rosencrantz (Svar på spørgsmål)
Stort tack för frågan! Jag förstår såklart att det här är en viktig fråga, som på ett större plan handlar om betydelsen av att ha välfungerande transporter mellan våra länder och förutsättningar att kunna frakta gods över gränsen i Norden.
Som jag förstår det är det här en oerhört teknisk fråga som har diskuterats en tid i den norsk-svenska gränstullssamarbetsnämnden – smaka på det ordet! Det handlar till en del om att Sverige införlivar EU-regelverk som medför en delvis ny ordning. Det pågår just nu, vad jag förstår, en dialog mellan våra myndigheter, mellan Tullverket och den norska motsvarigheten, som handlar om möjliga förenklingar för att lösa den uppkomna situationen tillfälligt. Jag får nog ändå i sak hänvisa till den dialog som sker mellan våra myndigheter, och jag uppfattar att denna dialog är god. Men jag noterar också frågan och det faktum att den lyfts här i dag. Jag tar med mig detta som ett medskick tillbaka till det svenska regeringskansliet.