De nordiska statsministrarna samlas till sommarmöte i Finland

26.05.25 | Nyhet
Fotograf
Katja Säilä, Valtioneuvoston kanslia
De nordiska statsministrarna och regeringscheferna är i Finland för att diskutera nordiskt samarbete kring konkurrenskraft och samhällssäkerhet. Finland och Åland står tillsammans som värdar för mötet, och Nordiska ministerrådets generalsekreterare deltar liksom representanter för det nordiska näringslivet och Tysklands förbundskansler.

De åtta nordiska regeringarna antog vid sitt sommarmöte två gemensamma deklarationer om nyckelområden för det nordiska samarbetet. Den ena gäller samhällssäkerhet och beredskap, den andra ett fördjupat nordiskt samarbete om kvantteknik. I båda deklarationerna nämns Nordiska ministerrådet som en av de aktörer som kan hjälpa regeringarna att omsätta politiska ambitioner i konkreta resultat och samarbeten. 

Det gläder mig att regeringscheferna ser vikten av och potentialen i det nordiska samarbetet. Båda deklarationerna avser prioriterade områden inom Nordiska ministerrådet och vi ser fram emot att bidra till att förverkliga de politiska ambitionerna.

Karen Ellemann, Nordiska ministerrådets generalsekreterare

De höll en gemensam presskonferens på måndagen. 


De politiska ledarna som deltar är Finlands statsminister Petteri Orpo och Ålands regeringschef Katrin Sjögren, Kristrún Frostadóttir från Island, Jonas Gahr Støre från Norge, Ulf Kristersson från Sverige, Mette Frederiksen från Danmark, Aksel Vilhelmson Johannesen från Färöarna och Jens-Frederik Nielsen från Grönland. Nordiska ministerrådets generalsekreterare Karen Ellemann är också närvarande och Tysklands förbundskansler Friedrich Merz kommer att delta i diskussionerna.

Kontakt