Nordic-Baltic Youth Summit: Ungas vision för Norden
250 unga ledare träffades på det allra första Nordic-Baltic Youth Summit i Vilnius, Litauen, den 27–28 september 2024.
Den 27–28 september 2024 välkomnade Nordiska ministerrådets kontor i Litauen, i samarbete med Litauens ungdomsråd och Sveriges ungdomsorganisationers landsråd, 250 unga ledare till det allra första Nordic-Baltic Youth Summit, som ägde rum i Litauens huvudstad Vilnius.
Toppmötet är en avgörande möjlighet för unga att göra sina röster hörda, men också att vara nyckelspelare för regionens framtid.
Fem huvudteman
Uppdraget är att etablera en tradition av ungdomsledda initiativ som kan inspirera till samarbete över hela Norden och Baltikum och resultera i konkreta åtgärder på politisk nivå. På mötet deltog representanter från Danmark, Estland, Finland, Färöarna, Grönland, Island, Lettland, Litauen, Norge, Sverige och Åland.
De viktigaste ämnena att arbeta med identifierades av de unga själva genom demokratiska övningar under det gångna året. Detta resulterade i fem teman: unga, fred och säkerhet, demokrati, styrning av ungdomsorganisationer, klimatförändringar och ungas välbefinnande.
Unga, fred och säkerhet: Vi måste bli mer motståndskraftiga!
Deltagarna betonade behovet av bättre utbildning och verktyg för att unga ska kunna bidra till global motståndskraft. Bland förslagen fanns utökad utbildning i krishantering och samhällelig motståndskraft samt bättre integration av invandrare, bland annat genom kommunala mentorprogram. Dessutom föreslogs initiativ inom mediekunskap och kritiskt tänkande för att bekämpa desinformation som bidrar till polarisering i samhället och radikalisering av unga.
Demokrati: Vi vill rösta från 16 års ålder!
Toppmötets deltagare identifierade trenden med lågt valdeltagande och underrepresentation av unga i valen som hot mot demokratin. Bland förslagen fanns att sänka rösträttsåldern till 16 år, införa en ungdomskvot i de nationella parlamenten, stärka den politiska utbildningen i skolorna och uppmuntra politiker att aktivt engagera sig mer i unga genom att besöka regioner och skolor.
Styrning av ungdomsorganisationer: Vi behöver mer stöd!
Deltagarna lyfte fram behovet av förbättrad ledning, finansiering och utveckling av icke-statliga organisationer. Bland rekommendationerna fanns att skapa en EU-portal för icke-statliga organisationers finansieringsmöjligheter, avsätta en procentandel av den nationella bnp:n till ungdoms- och barninitiativ samt anordna simulerade val i skolor för att främja ungas deltagande i beslutsfattandet.
Klimatförändringar: Vi behöver större begränsningar av koldioxidutsläpp!
Ungdomarna uttryckte sin oro över företagens bristande ansvar för koldioxidutsläpp och den negativa miljöpåverkan från snabbmode. Bland rekommendationerna fanns att sätta ett tak för företagens koldioxidutsläpp, integrera klimatfrågor i skolornas läroplaner, införa en extra skatt för tillverkare av snabbmode och lansera sociala kampanjer för att främja medveten konsumtion.
Ungas välbefinnande: Vi vill överbrygga generationsklyftan!
Deltagarna lyfte fram den växande klyftan mellan yngre och äldre generationer, som leder till känslor av isolering, ensamhet och diskriminering på grund av ålder och inkomst. Förslagen fokuserade på att skapa dialog mellan generationerna för att utöka räckvidden och kvaliteten på icke-statliga organisationer och kommunala initiativ som stöder psykisk hälsa.
Detta ungdomsmöte är bara början, och den största utmaningen framöver är att kommunicera dessa rekommendationer till politiker och beslutsfattare och att skapa forum där unga kan kommunicera direkt med dem.
Fortsättning följer
Samarbetet mellan de nordiska och baltiska ungdomsorganisationerna fortsätter 2025 när Finland har ordförandeskapet i Nordiska ministerrådet och står värd för Nordic-Baltic Youth Summit 2025.