Detta innehåll är inte tillgängligt på ditt valda språk, vi visar det på Danish.

De nordiske energiministre vil styrke samarbejdet på elmarkedet

13.05.25 | Nyhet
Fotograf
Norden
De nordiske lande har i årtier haft et tæt og tillidsfuldt samarbejde om elmarkedet, baseret på fælles værdier og mål. Nu vil energiministrene i Norden styrke samarbejdet yderligere for at sikre stabile, konkurrencedygtige og pålidelige energiforsyninger til både borgere og virksomheder i Norden og Europa.

Det nordiske elmarked er en bærende søjle i vores grønne omstilling. Høje energipriser og varierende elproduktion kan udfordre konkurrenceevnen og forsyningssikkerheden i Europa. Det nordiske samarbejde gør det muligt for os at udnytte energiressourcerne på den mest effektive måde samt sikre forsyningen og styrke konkurrenceevnen i vores region, siger den norske energiminister Terje Aasland. Udtalelsen kommer efter det netop afholdte ministermøde i Nordisk Ministerråd, hvor de nordiske energiministre har underskrevet en ny deklaration, der sigter på at styrke energisamarbejdet i Norden og Europa. Mødet blev afholdt i Warszawa i forbindelse med EU-energiministermøde.

Effektivt og grønt elsystem

Det nordiske elmarked spiller en nøglerolle i udnyttelsen af regionens energiressourcer og er centralt for den grønne omstilling, der skal sikre, at landene når deres ambitiøse klimamål. Ministrene understreger, at det er afgørende at fastholde og udvikle et elmarked, der bygger på princippet om effektiv ressourceudnyttelse – til gavn for hele befolkningen og erhvervslivet.

Sammen står vi stærkere – ikke kun i Norden, men i hele Europa

Nordiske energiministre

En vigtig del af det europæiske energisystem

Gennem tæt samarbejde har de nordiske lande skabt et robust og velfungerende marked, der nu ses som forbillede for resten af Europa. De seneste år har vist, hvor sårbart energimarkedet kan være. Eksterne faktorer som vejrafhængig elproduktion, geopolitiske konflikter og ustabile gasforsyninger har medført markante udsving i elpriserne. Ikke kun i Norden, men også i Europa. Det nordiske samarbejde har nemlig ikke kun regional betydning – det spiller også en vigtig rolle i det samlede europæiske energimarked. Derfor vil de nordiske ministre også arbejde for at fremme fælles nordiske interesser i EU-sammenhæng og bidrage aktivt til udviklingen af et europæisk energisystem, der balancerer forsyningssikkerhed, bæredygtighed og konkurrenceevne.

Felles uttalelse fra de nordiske energiministrene

De nordiske landene har en lang tradisjon for samarbeid om kraftmarkedet, basert på felles interesser og et ønske om å sikre et velfungerende, konkurransedyktig og trygt energisystem for vår region. Vi, energiministrene i de nordiske landene, vil styrke vårt gode samarbeid for at sikre et velfungerende nordisk energimarked, med stabile og konkurransedyktige strømpriser til husholdninger og næringsliv.

Effektivt kraftsystem
Det nordiske kraftmarkedet spiller en nøkkelrolle i å legge til rette for effektiv utnyttelse av våre energiressurser, den grønne omstillingen som trengs for å nå de nordiske landenes klimaambisjoner og god forsyningssikkerhet.  Vi har skapt et robust marked som kommer både husholdninger og næringsliv til gode. Slik har det nordiske kraftmarkedet vært en modell for resten av Europa.

Samarbeidet bidrar til god utnyttelse av de samlede energiressursene i regionen vår. Det er essensielt at vi opprettholder og videreutvikler et velfungerende kraftmarked basert på prinsippet om effektiv utnyttelse av våre ressurser, til alles fordel.

Sårbarhet
Samtidig er strømforsyningen vår utsatt for ytre faktorer, som gir til dels høye og svært ustabile priser. Omleggingen til et mer fornybart og væravhengig energisystem, sammen med Russlands aggresjon mot Ukraina og de påfølgende virkningene på gassleveransene, fortsetter å ha innvirkning på energimarkedene. Disse utfordringene understreker behovet for fortsatt samarbeid og målrettede tiltak for å sikre stabilitet og forutsigbarhet. Det er viktig at nordiske industribedrifter også i framtiden beholder sin konkurranseevne, og at sluttbrukerne ikke eksponeres for ekstreme utslag i kraftprisen. 

Mål
Som et ledd i vårt tette energisamarbeid vil vi, de nordiske energiministrene, styrke vårt samarbeid for å sikre stabile og konkurransedyktige strømpriser for husholdninger og næringsliv. Samtidig forplikter vi oss til å opprettholde høy forsyningssikkerhet i hele regionen.

Europeisk dimensjon
Vårt styrkede samarbeid vil også ha en europeisk dimensjon, med samarbeid for å ivareta felles nordiske interesser i det europeiske energimarkedet. Gjennom samarbeidet kan vi bidra til et velfungerende europeisk energisystem som balanserer sikkerhet, bærekraft og konkurransekraft.