Samuel Engblom blir ny direktör för Nordens välfärdscenter

13.04.26 | Nyhet
Samuel Engblom utvald till ny direktör på Nordens välfärdscenter
Fotograf
Stina Gränfors
Samuel Engblom har haft flera ledande roller i gränslandet mellan forskning, politik och myndigheter och har djupgående kunskap om det nordiska välfärdssystemet.

Nordens välfärdscenter är en institution under Nordiska ministerrådet med fokus på forskning och utveckling inom välfärdsområdet. Centret fungerar som en plattform för nordiskt samarbete, samlar expertis och inspirerar beslutsfattare att omsätta kunskap till konkreta lösningar som stärker välfärden i hela Norden. Institutionen ska få en ny direktör och rekryteringsprocessen är nu avslutad.

Samuel Engblom ser fram emot starten på det nya uppdraget:

Det är med stor nyfikenhet och glädje jag ser fram emot att tillträda rollen som direktör för Nordens välfärdscenter. Centret har verkligen en viktig roll i att främja nordiskt kunskapsutbyte och samarbete över hela välfärdsområdet. Jag vill arbeta för att Nordens välfärdscenter fortsätter omsätta forskning till konkret nytta, inte minst genom att hitta nya sätt att kommunicera forskningsresultat så att de blir relevanta och användbara i policyutvecklingen.

- Samuel Engblom, tillträdande direktör på Nordens välfärdscenter

Erfaren ledare i gränslandet mellan forskning, politik och myndigheter

Med sin långa och gedigna erfarenhet i gränslandet mellan forskning, myndighetsledning och arbetsmarknadspolitik är Samuel Engblom särskilt lämpad att leda Nordens välfärdscenter. Han är för närvarande stabschef och ställföreträdande diskrimineringsombudsman i Sverige, där han ansvarar för verksamhetsplanering, internationella frågor och ledningsgruppsarbete. 

Generalsekreterare Karen Ellemann önskar Engblom välkommen:

Nordens välfärdscenter är en otroligt viktig institution för framtidens välfärd i Norden. Jag ser fram emot att tillsammans med Samuel Engblom arbeta vidare med välfärdsområdets nordiska agenda för en hållbar framtid. 

- Karen Ellemann, generalsekreterare i Nordiska ministerrådet

Tar över stafettpinnen från Eva Franzén

Samuel Engblom tillträder den 1 augusti 2026.

Engblom övertar stafettpinnen från Eva Franzén, som har lett centret under åtta år. Nordiska ministerrådet tackar Eva Franzén för hennes stora engagemang, djupa kunskap och strategiska blick, som har bidragit till att göra Nordens välfärdscenter till en central aktör för välfärdsområdet i Norden och ökat synligheten för institutionens viktiga resultat.