EXPO 2025: Japan har blikket rettet mod nordisk hydrogen og andre energiløsninger
Japan er verdens 5. største økonomi og et samfund i rivende udvikling, der konstant er på udkig efter nye energiløsninger, som kan imødekomme efterspørgslen i landet. Og her kan nordiske virksomheder spille en endnu større rolle. Især inden for grøn energi. Derfor var den netop afsluttede Energy Day et tilløbsstykke for nuværende og potentielle japanske forretningspartnere. De fik indblik i energiløsninger fra en lang række nordiske virksomheder. Og for initiativet Nordic Hydrogen Valleys, som blev præsenteret af Klaus Skytte, direktør i Nordisk Energiforskning.
De nordiske lande er unikt positioneret til at lede den grønne omstilling ved at integrere hydrogen i vores energisystemer og fremme en ren hydrogenøkonomi. Jeg ser et stort potentiale i øget samarbejde mellem de nordiske lande og Japan på dette område, som er afgørende for at nå vores klimamål. Hydrogen forbinder vedvarende energi med slutbrugersektorer – herunder infrastruktur og sektorintegration. Udviklingen af hele værdikæden er nøglen til den grønne omstilling. Derfor håber jeg, at kortlægningen af de nordiske hydrogenområder vil fremhæve styrken i det nordiske samarbejde og fremme synergier med japanske initiativer.
Hydrogen har potentialet
En hovedpointe fra præsentationen af Nordic Hydrogen Valleys er, at hydrogen kan blive en vigtig bidragende energibærer i at fjerne udledningen af CO2 i energiintensive industrielle processer og transport. En pointe, der går igen, uanset om man befinder sig i Oslo eller Osaka – eller et tredje sted i verden. Nordisk Energiforsknings rapport, Nordic Hydrogen Valleys, tilbyder en omfattende kortlægning af de nordiske hydrogenværdikæder samt et overblik over status af nordiske hydrogenprojekter. Kortlægningen er visualiseret i et interaktivt digitalt værktøj, der giver brugerne mulighed for at få et overblik over den igangværende udvikling og implementering af nordiske hydrogenværdikæder. Det giver beslutningstagere, investorer og samfundet som helhed et solidt grundlag for at træffe informerede og vidensbaserede beslutninger om ren hydrogen.
En fælles nordisk satsning for et konkurrencedygtigt Norden
Bag Nordic Energy Day står Nordisk Ministerråd i tæt samarbejde med erhvervsfremmeorganisationer fra de deltagende nordiske lande. Nordisk Ministerråd er partner i den nordiske Pavilion på EXPO for at bibeholde og styrke Norden som en konkurrencedygtig region. Energy Day er det andet i rækken af de fælles nordiske temadage, Nordisk Ministerråd arranger EXPO 2025. De kommende måneder vil byde på nordiske temadage om blandt andet sundhedsteknologi, litteratur, ligestilling, regional udvikling og Arktis.