Nordic Sustainable Construction: Nordiska resultat väcker genklang i EU

28.01.25 | Nyhet
Fotograf
Nordic Sustainable Construction
I december var branschledare, politiker och experter samlade till Nordic Sustainable Construction Symposium i Köpenhamn. Symposiet markerade kulminationen på Nordiska ministerrådets fyraåriga program som har undersökt hur vi kan minska byggbranschens klimat- och miljöpåverkan. Utöver ett nordiskt fokus har programmet även riktat en del uppmärksamhet mot EU.

Hur kan Norden gemensamt driva övergången till byggande med låga utsläpp och uppnå en effektiv materialanvändning? Nordiska ministerrådets Vision 2030 siktar mot att göra Norden till världens mest hållbara och integrerade region fram till 2030. Resursknapphet, behovet av cirkularitet och utnyttjande av befintlig byggnadsmassa är pressande ämnen i alla de nordiska länderna. 

I sitt anförande på Nordic Sustainable Construction Symposium framhöll Dan Koivulaakso, avdelningschef för tillväxt och klimat vid Nordiska ministerrådet, byggbranschen som en nyckelsektor i ministerrådets visionsarbete.
- Vid Nordiska ministerrådet vill vi utveckla och förbättra vårt arbete med klimatanpassning och stötta lösningar som syftar till att tackla de tre planetära kriserna inom klimat, biodiversitet och förorening. Byggbranschen är en nyckelsektor, och arbetet och resultaten som har uppnåtts i projektet Nordic Sustainable Construction har redan bidragit avsevärt till denna agenda.
 

Nordisk verktygslåda för hållbart byggande

Det nordiska programmet för hållbart byggande har samlat nyckelresultat från det fyraåriga projektet i en ”verktygslåda”. Här kan man bland annat fördjupa sig i ämnen som harmoniseringen av livscykelanalyser i nordisk lagstiftning, cirkulära företagsmodeller och hållbara byggmaterial. 

Europa tar notis

Det nordiska programmet har skapat ringar på vattnet. Under de senaste fyra åren har insatserna bidragit till EU-kommissionens arbete med att se övergångsmöjligheter för byggande i Europa. 

Europakommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, ser entusiastiskt på de synergier som programmet Nordic Sustainable Construction har skapat:


- Vår byggda miljö påverkar vår hälsa, vårt välbefinnande och även vårt klimat och vår miljö. Innovation inom material, digitalisering och cirkularitet är avgörande för att förbättra det sätt som vi bygger på. Samarbetet Nordic Sustainable Construction är ett bra exempel på hur vi kan kombinera klimatskydd, innovation och konkurrensförmåga i vår byggsektor, och hur vi implementerar värdena i det nya europeiska Bauhaus: hållbarhet, inklusion och skönhet.
 

Också Karen Elleman, generalsekreterare för Nordiska ministerrådet, gläder sig över programmets resultat:


- Jag är glad över att kunna konstatera att det nordiska samarbetet om att skapa en hållbar byggsektor förstärker regionen internt, och att våra erfarenheter och analyser är efterfrågade i EU och resten av världen. Det är viktigare än någonsin för att dela effektiva lösningar och inspirera varandra, säger hon.
 

En helt ny EU-kommission har dessutom påbörjat sitt arbete som sträcker sig till 2029, och för första gången någonsin har det utnämnts en kommissionär med ansvar för bostäder och energi, den tidigare danska klimatministern Dan Jørgensen.

Det nordiska programmet för hållbart byggande


Nordic Sustainable Construction är ett fyraårigt program (2021-2024) under Nordiska ministerrådet med målet att göra Norden till den ledande regionen inom hållbart och konkurrenskraftigt byggande.