Nordic Sustainable Construction: Nordiske resultater vekker gjenklang i EU

28.01.25 | Nyhet
Fotograf
Nordic Sustainable Construction
I desember var bransjeledere, politikere og eksperter samlet til Nordic Sustainable Construction Symposium i København. Symposiet markerte kulminasjonen på Nordisk ministerråds fireårige program som har undersøkt hvordan vi kan redusere byggebransjens klima- og miljøpåvirkning. I tillegg til et nordisk fokus har programmet også rettet en del oppmerksomhet mot EU.

Hvordan kan Norden i fellesskap drive omstillingen til lavutslippsbygging og oppnå et effektivt materialforbruk? Nordisk ministerråds visjon 2030 sikter mot å gjøre Norden til verdens mest bærekraftige og integrerte region i 2030. Ressursknapphet, behovet for sirkularitet og utnytting av eksisterende bygningsmasse er presserende temaer i alle de nordiske landene. 

I sin innledning på Nordic Sustainable Construction Symposium framhevet Dan Koivulaakso, avdelingssjef for vekst og klima i Nordisk ministerråd, bygg som en nøkkelsektor i ministerrådets visjonsarbeid.

I Nordisk ministerråd vil vi utvikle og forbedre arbeidet vårt med klimatilpasning og støtte løsninger som skal takle de tre planetære krisene innen klima, biologisk mangfold og forurensning. Bygg er en nøkkelsektor, og arbeidet og resultatene som er oppnådd i prosjektet Nordic Sustainable Construction, har allerede bidratt betraktelig til denne agendaen. 

Nordisk verktøykasse for bærekraftig bygging

Det nordiske programmet for bærekraftig bygging har samlet nøkkelresultater fra det fireårige prosjektet i en “verktøykasse”. Her kan man blant annet fordype seg i temaer som harmoniseringen av livssyklusanalyser på tvers av nordisk lovgivning, sirkulære forretningsmodeller og bærekraftige byggematerialer. 

Europa noterer

Det nordiske programmet har skapt ringer i vannet. I løpet av de siste fire årene har innsatsene bidratt til EU-kommisjonens arbeid med å se overgangsmuligheter for bygging i Europa.

Europakommisjonens president Ursula von der Leyen ser med begeistring på synergiene programmet Nordic Sustainable Construction har skapt:

Det bygde miljøet påvirker helse og velvære og også klima og miljø. Innovasjon innenfor materialer, digitalisering og sirkularitet er avgjørende for å forbedre måten vi bygger på. Samarbeidet Nordic Sustainable Construction er et godt eksempel på hvordan vi kan kombinere klimavern, innovasjon og konkurranseevne i byggesektoren, og hvordan vi implementerer verdiene i det nye europeiske Bauhaus: bærekraft, inkludering og skjønnhet.

Også Karen Ellemann, generalsekretær for Nordisk ministerråd, gleder seg over resultatene av programmet:

– Jeg er glad for å kunne konstatere at det nordiske samarbeidet om å skape en bærekraftig byggesektor styrker regionen internt, og at erfaringene og analysene våre er etterspurt i EU og resten av verden. Det er viktigere enn noen gang å dele effektive løsninger og inspirere hverandre, sier hun.

En helt ny EU-kommisjon har dessuten begynt på arbeidet mot 2029, og for første gang er det utnevnt en kommissær med ansvar for bolig og energi, den tidligere danske klimaministeren Dan Jørgensen.

Det nordiske programmet for bærekraftig bygging

Nordic Sustainable Construction er et fireårig program (2021–2024) under Nordisk ministerråd med formål å gjøre Norden til den ledende regionen innenfor bærekraftig og konkurransedyktig byggevirksomhet.