Nordiska ministerrådets samarbetsprogram 2025–2030
Jessica Rosencrantz, Sveriges nordiska samarbetsminister
Norden och resten av världen befinner sig mitt i en orolig tid. Klimatförändringar, krig i vårt närområde samt välfärdssystem och demokratiska värderingar under press. Det är bara några av utmaningarna. Och länderna kan inte ensamma lösa dem, utan det finns behov för samarbete och helhetstänkande. Det är utgångspunkten för de 14 nya sektorspolitiska samarbetsprogram som ska vägleda regeringssamarbetet i Nordiska ministerrådet fram till 2030. Samarbetsprogrammen lanserades på sessionen 2024 av den svenska samarbetsministern Jessica Rosencrantz:
– Norden står inför stora utmaningar som berör flera sektorer. Därför är det avgörande med tvärsektoriellt samarbete mellan de olika nordiska ministerråden. Det gäller bland annat inom beredskap och resiliens, säger Sveriges nordiska samarbetsminister Jessica Rosencrantz.
Norden står inför stora utmaningar som berör flera sektorer. Därför är det avgörande med tvärsektoriellt samarbete mellan de olika nordiska ministerråden. Det gäller bland annat inom beredskap och resiliens.
Tydliga prioriteringar och riktade insatser
– Samarbetsprogrammen skapar ett förnyat fokus när vi ska förverkliga regeringarnas mål och därmed nå vår vision. Utifrån tydliga prioriteringar och riktade insatser ska vi bidra till att hantera de stora samhällsutmaningarna, säger Nordiska ministerrådets generalsekreterare Karen Ellemann. Tillsammans bidrar programmen till de tre strategiska prioriteringarna i Vision 2030: ett grönt Norden, ett konkurrenskraftigt Norden och ett socialt hållbart Norden.
Utifrån tydliga prioriteringar och riktade insatser ska vi bidra till att hantera de stora samhällsutmaningarna.