Nordisk ministerråd vedtar finansiering av nordisk-baltisk KI-senter

18.06.25 | Nyhet

Supercomputer LUMI, Kajaani Finland. One of the fastest super computers in the Nordics, where AI is developed in Nordic and international cooperation. 

Fotograf
Mikael Kanerva, CSC

Superdatamaskinen LUMI, Kajana i Finland. En av de raskeste superdatamaskinene i Norden, der KI blir utviklet i tett samarbeid mellom nordiske land og EU-land.

Nordisk ministerråd bevilger 30 millioner DKK over tre år til å etablere et nordisk-baltisk KI-senter. Organisasjoner fra alle de nordiske landene er med på å etablere senteret, som vil bli formelt lansert høsten 2025.

AI Sweden, AI Finland, Digital Dogme, IKT Norge og Almannarómur står bak søknaden om å etablere et nordisk-baltisk KI-senter, som nå har mottatt økonomisk støtte fra Nordisk ministerråd. Senteret skal ha personale i alle deltakerlandene. Arbeidet blir koordinert av et sekretariat lokalisert i Sverige. Det er et mål at også de baltiske statene skal delta.

Senteret vil få fortgang i KI-bruk og -innovasjon i hele regionen ved å fungere som tverrsektorielt nav for regjeringer, økosystemer, firmaer og organisasjoner. Det vil befeste det strategisk lederskapet og ekspertisen og tilby kompetanse som nasjonale aktører har behov for.

KI-senteret er et viktig element for å oppnå Visjon 2030: å bli verdens mest bærekraftige og integrerte region. Samarbeid på tvers av grenser og sektorer gir Norden en unik mulighet til å lede an innenfor ansvarlig KI så vi styrker vår konkurranseevne samtidig som vi øker vår innflytelse i det større europeiske KI-landskapet

Karen Ellemann, generalsekretær for Nordisk ministerråd
Flgende ministerrd og respektive ministre har fattet dette vedtaket

Samarbeidsministrene

Anders Adlercreutz, finsk minister

Annika Hambrudd, ålandsk minister

Åsmund Grøver Aukrust, norsk minister

Bjarni Kárason Petersen, færøysk minister

Jessica Rosencrantz, svensk minister

Logi Einarsson,islandsk minister

Morten Dahlin, dansk minister

Vivian Motzfeldt, grønlandsk minister

 

Digitaliseringsministrene

Anna-Kaisa Ikonen, finsk minister

Aušrinė Armonaitė, litauisk minister

Caroline Stage, dansk minister

Daði Már Kristófersson, islandsk minister

Erik Slottner, svensk minister

Inga Bērziņa, latvisk minister

Ingrid Zetterman, ålandsk minister

Jens-Frederik Nielsen, grønlandsk statsminister

Karianne Oldernes Tung, norsk minister

Liisa-Ly Pakosta, estisk minister

Ruth Vang, færøysk minister

 

Næringsministrene

Cecilie Myrseth, norsk minister

Ebba Busch, svensk minister

Jesper Josefsson, ålandsk minister

Morten Bødskov, dansk minister

Naaja H. Nathanielsen, grønlandsk minister

Sakari Puisto, finsk minister

Sirið Stenberg, færøysk minister

Logi Einarsson, islandsk minister