Dette innholdet er ikke tilgjengelig på språket du har valgt. Vi viser det på Swedish.

Nordiskt kick-off-evenemang inför COP30: Ambition, allianser och handling

29.10.25 | Arrangement
cop30 kick off 2025
Fotograf
norden.org
När världen förbereder sig för klimattoppmötet COP30 i Belém i Brasilien, kommer detta evenemang att ge oss en möjlighet att reflektera över var vi står, dela perspektiv på viktiga utmaningar och diskutera hur de nordiska länderna tillsammans, och med internationella partner, kan bidra till konstruktiva resultat i de globala klimatförhandlingarna.

Informasjon

Dato
29.10.2025
Tid
17:00 - 19:00
Type
Konferens

Ministrar, politiska beslutsfattare, den akademiska världen, näringsliv och civilsamhälle kommer att utvärdera var vi står, diskutera de nordiska prioriteringarna inför COP30 och undersöka hur vi kan engagera oss i konstruktiva allianser för att uppnå ambitiösa resultat i november. Detta är ett exklusivt evenemang endast för inbjudna gäster, men allmänheten kan ta del av det online.

Program

  • 17.00

    Mottagning och mingel

    Inbjudna gäster är välkomna från kl. 17.00, direktsändningen börjar kl. 17.30.

  • 17.30

    Välkomsthälsning och öppningsanförande: Varför Norden är viktig på COP30

    Karen Ellemann, Nordiska ministerrådets generalsekreterare

  • 17.40

    Jordens tillstånd – fakta som inte kan ignoreras

    Suzanne Dael, enhetschef för klimatneutralitet, energi och mobilitet, Europeiska miljöbyrån (EEA)

  • 17.55

    Nordiska ministrar i dialog – prioriteringar och förväntningar inför COP30

    Romina Pourmokhtari, klimat- och miljöminister, Sverige
    Sari Multala, klimat- och miljöminister, Finland
    Andreas Bjelland Eriksen, klimat- och miljöminister, Norge
    Margit Stórá, miljöminister, Färöarna

  • 18.20

    Nordiska ministrar i öppet samråd – röster från den akademiska världen, näringslivet och civilsamhället

    Utbyte med inbjudna nyckelpersoner från den akademiska världen, näringslivet och civilsamhället.

  • 18.45

    Det slutar grönt – visioner för en klimatpositiv framtid

    Ghita Borring, kommunikationschef, Concito

  • 18.55

    Avslutning: Från Stockholm till Belém – vad händer härnäst?

    Karen Ellemann, Nordiska ministerrådets generalsekreterare

Moderator

Evenemanget modereras av Åsa Persson, ordförande i Klimatpolitiska rådet och strategisk rådgivare och forskare vid KTH Climate Action Centre.