Nordiskt kick-off-evenemang inför COP30: Ambition, allianser och handling
Informasjon
Ministrar, politiska beslutsfattare, den akademiska världen, näringsliv och civilsamhälle kommer att utvärdera var vi står, diskutera de nordiska prioriteringarna inför COP30 och undersöka hur vi kan engagera oss i konstruktiva allianser för att uppnå ambitiösa resultat i november. Detta är ett exklusivt evenemang endast för inbjudna gäster, men allmänheten kan ta del av det online.
Program
17.00
Mottagning och mingel
Inbjudna gäster är välkomna från kl. 17.00, direktsändningen börjar kl. 17.30.
17.30
Välkomsthälsning och öppningsanförande: Varför Norden är viktig på COP30
Karen Ellemann, Nordiska ministerrådets generalsekreterare
17.40
Jordens tillstånd – fakta som inte kan ignoreras
Suzanne Dael, enhetschef för klimatneutralitet, energi och mobilitet, Europeiska miljöbyrån (EEA)
17.55
Nordiska ministrar i dialog – prioriteringar och förväntningar inför COP30
Romina Pourmokhtari, klimat- och miljöminister, Sverige
Sari Multala, klimat- och miljöminister, Finland
Andreas Bjelland Eriksen, klimat- och miljöminister, Norge
Margit Stórá, miljöminister, Färöarna18.20
Nordiska ministrar i öppet samråd – röster från den akademiska världen, näringslivet och civilsamhället
Utbyte med inbjudna nyckelpersoner från den akademiska världen, näringslivet och civilsamhället.
18.45
Det slutar grönt – visioner för en klimatpositiv framtid
Ghita Borring, kommunikationschef, Concito
18.55
Avslutning: Från Stockholm till Belém – vad händer härnäst?
Karen Ellemann, Nordiska ministerrådets generalsekreterare
Moderator
Evenemanget modereras av Åsa Persson, ordförande i Klimatpolitiska rådet och strategisk rådgivare och forskare vid KTH Climate Action Centre.