Vinner av Nordisk råds musikkpris 2024
Rune Glerup får Nordisk Råds musikpris 2024 for værket "Om Lys og Lethed"
Juryens motivering
Den danske komponisten Rune Glerup (født 1981) har vunnet Nordisk råds musikkpris 2024 for fiolinkonserten "Om Lys og Lethed" (2022). Konserten ble bestilt av DR Symfoniorkestret og er skrevet til og i tett dialog med fiolinisten Isabelle Faust. Verket står som et høydepunkt i Glerups lange og bemerkelsesverdige karriere. Glerups komposisjoner har alltid vært kompromissløse, stramt strukturerte og klare. I "Om Lys og Lethed" tryller han fram en umiskjennelig sårbarhet som inngår i vakker balanse med hans mer objektive, skulpturelle og krystallklare lydlandskaper.
Musikken i konserten er nærmest arkitektonisk, og den inneholder samtidig en høy grad av intensitet, som muliggjøres av den virtuose instrumentasjonen og den fine timingen. For å oppnå denne effekten har Glerup jobbet med statiske elementer som skaper hele seksjoner som forblir konstante og ikke gradvis transformeres til noe annet. Lyden er kompleks, men samtidig minimalistisk, noe som skaper en følelse av ro selv når aktivitetsnivået er aller høyest. Denne uanstrengte kombinasjonen av ulike verdener utkrystalliseres i et imponerende verk som drar lytteren med inn og gjør det umulig å ikke bli påvirket.
Verket ble til etter en periode med skriveblokkering som Glerup var åpen om, og resultatet er dette direkte og innbydende verket, som kommer rett fra hjertet. Det er stramt og fint komponert, men med et uomtvistelig menneskelig preg.