Grønne Nabofællesskaber – Danmark
Grønne Nabofællesskaber er nominert til Nordisk råds miljøpris 2025
80 % av danskene ønsker å gjøre mer for klima og biologisk mangfold, men vet ikke hvor de skal begynne. Grønne Nabofællesskaber gjør det enkelt å komme i gang ved å tilby lokale fellesskap der folk kan ta konkrete skritt sammen – for eksempel fellesmåltider, byttemarkeder og planting av lommeskoger. Nettverket er også initiativtaker til den årlige klimahandledagen, en dag som vil skape stolthet, synlighet og håp om felles handling, og som i 2025 samlet 250 000 dansker til grønne aktiviteter.
Grønne Nabofællesskaber kombinerer organisering og mobilisering og støtter opp under innbyggernes egne ideer og engasjement. Nettverkskonseptets fleksibilitet gjør det anvendelig i alle typer lokalsamfunn – fra grønlandske bygder til nordiske storbyer – fordi hvert fellesskap definerer egne mål og aktiviteter. På få år har nettverket vokst til mer enn 250 fellesskap med 30 000 engasjerte innbyggere i hele Danmark, og ideen har allerede spredt seg til Tyskland og Norge. Grønne Nabofællesskaber samarbeider også med det internasjonale bynettverket C40 om utbredelse i storbyer.
Grønne Nabofællesskaber har vist at fellesskap og lokal handling gjør det lettere og morsommere å engasjere seg i klima- og biodiversitetskrisen. Modellen kan styrke miljøinnsatsen i hele Norden ved å aktivere borgere i praksis – én om gangen.
Grønne Nabofællesskaber har skapt en engasjerende og skalerbar bevegelse der tusenvis av mennesker omsetter klimaambisjoner til konkret handling i hverdagen.
De viser at den grønne omstillingen starter i fellesskap, lokalt, men med global betydning.