Vi er ikke godt nok organisert i Norden for den neste krisen

17.04.26 | Nyhet
Fotograf
Stine Østby/norden.org
Norges statsminister Jonas Gahr Støre etterlyste et tettere og mer praktisk nordisk samarbeid på beredskapsområdet da Nordisk råd samlet seg til temasesjon i Oslo. Samtidig arbeider Nordisk råd på å oppdatere sin strategi for samfunnssikkerhet.

– Vi kan og bør gjøre mer for å styrke beredskapen i Norden.

Det var budskapet Norges statsminister Jonas Gahr Støre hadde til nordiske parlamentarikere under Nordisk råds temadebatt på Stortinget i Oslo. 

Han understreket viktigheten av "hverdagsberedskapen" som ikke bare handler om militært forsvar, men om hvordan samfunnet fungerer til vanlig: – De systemene og samarbeidet som fungerer i fredstid, skal også fungere i krisetid.

Hva hvis krisen rammer?

Krigen i Ukraina gir et konkret bilde på nettopp dette. Fullskalakrigen går nå inn i sitt femte år, og erfaringene derfra viser hva det faktisk krever å holde samfunnet i gang i en krise.

Ukrainas viseminister for helse og omsorg, Ihor Kopach, delte erfaringer fra et helsevesen under ekstremt press. Han trakk særlig frem betydningen av robuste systemer og evnen til å opprettholde helsetjenester under alle forhold: – Strømbrudd, mange skadde og fullskala krig – målet vårt er å holde helsevesenet i gang uansett situasjon.

Ministeren takket samtidig de nordiske landene for støtten til Ukraina og Ukrainas helsevesen: 

Vi merker støtten hver dag. Søtten gjør det mulig for helsevesenet vårt å overleve.

Ihor Kopach, Ukrainas viseminister for helse og omsorg
Ville Vayrynen og Jonas Gahr Støre på Nordisk råds temasesjon 2026

Nordisk råds president Ville Väyrynen og Jonas Gahr Støre på Nordisk råds temasesjon 2026.

Fotograf
Stine Østby/norden.org

Nordisk råds president Ville Väyrynen og Norges statsminister Jonas Gahr Støre på Nordisk råds temasesjon på Stortinget i Oslo.

Oppdaterer strategi for samfunnssikkerhet

I løpet av 2026 arbeider presidiet i Nordisk råd med en oppdatering av rådets strategi for samfunnssikkerhet, som ble vedtatt i 2019. 

Under temasesjonen ble strategien diskutert i rådets utvalg og i presidiet. Oppdateringen skal ta høyde for det endrede sikkerhetspolitiske bildet i Europa, erfaringene fra pandemien og ny kunnskap om samfunnssikkerhet.

Målet er at strategien skal danne grunnlag for en anbefaling til de nordiske regjeringene og Nordisk ministerråd om videre oppfølging av tiltak for å styrke beredskapen i Norden.

– Vi lever i en tid og en verden, der alle må bære ansvaret for beredskap. Det handler ikke bare om forsvarspolitikk eller utenrikspolitikk. Vi må være beredt innen alle sektorer, og i alle nivåer – også på individnivå, sier Nordisk råds president Ville Väyrynen.