10. Ulf Kristersson (Svar på spørgsmål)
Fru president! Jag tror att frågan om psykisk ohälsa engagerar alla våra länder, alla våra regeringar och alla våra parlament. Det är en av de frågor som på goda grunder diskuteras väldigt mycket även politiskt. Jag tror att de flesta av oss inser att en del av svaret handlar om politik. Det kan handla om forskningsmedel eller om reglering av olika slag. Annat handlar nog alldeles uppenbart inte om politik utan om medicinsk kompetens, oss som föräldrar och många andra saker. Att vara lite ödmjuk inför uppgiftens storlek tror jag är viktigt, men jag tror absolut att det här är en del där politiken har en roll att spela.
Det här är nationella kompetenser, som ni alla vet. Jag skulle för egen del gärna se stort kunskapsutbyte mellan länder. Vi kan lära av varandras framgångar men kanske också av varandras misslyckanden när det finns sådana. Rent allmänt skulle jag säga att skolhälsovård och elevhälsovård måste bli lika bra på att möta psykisk ohälsa som man i decennier har varit på att möta somatisk ohälsa. Den uppgiften ligger fortfarande framför oss.