20. Jouni Ovaska (Spørgsmål)

Tack, fru president! Jag vill fortsätta med Helsingforsavtalet. Och tack för ert brev där ni sade det att för den danska regeringen är centralt att det nordiska samarbetet är baserat på likvärdighet mellan alla länder. Helsingforsavtalet är naturligt en möjlighet att stärka vårt gemensamma utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiska samarbete. Och vi vill här i Nordiska rådet att det ockå är trovärdig politik. Hur samordnar ni stärkandet av utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiken med de självstyrande områdenas jämlika roll? Är det möjligt att ta hand om båda utan att den ena påverkas negativt, en större roll med utrikespolitik, men hur har områdena, eller länderna, som Grönland och Färöarna, en större roll?  

Information

Talenummer
20
Type
Spørgsmål
Person
Status
Waiting for transcription
Dato