47. Aksel Vilhelmson Johannesen (Svar på spørgsmål)
Først vil jeg sige tak til Bryndís Haraldsdóttir og Bjarni Benediktsson, Islands statsminister, for, at vi selvfølgelig altid er inviteret til Nordisk Råd, når det har været i Island, og at Island er gode venner af Færøerne. Også tak til den danske statsminister for, at hun støtter op om vores ansøgning om fuldt medlemskab af Nordisk Råd.
Hvad var spørgsmålet? Nå, ja, grundloven. Hvis der er et problem med grundloven, er det et problem mellem Færøerne og Danmark, og det tror jeg vi kan finde en løsning på. Vi er i dialog med den danske regering, også når det kommer til grundloven i år, og jeg håber og tror på, at vi kan finde en løsning der. Jeg tror også, vi kan finde en løsning på et medlemskab af Nordisk Råd. I hvert fald er det vores opfattelse, at Helsingforsaftalen ikke skal være problemet. Om der så er et andet problem, må Danmark og Færøerne løse det. Vi er selvfølgelig i et rigsfællesskab med Danmark, og det er ikke planlagt i øjeblikket at ændre på det. Men den stat, vi har nu, ved vi ikke hvordan vil være i al fremtid. Den kan jo også ændres om 10 år, 20 år eller 50 år. Det ved vi ikke. Tak.