16. Ulf Kristersson (Svar på spørgsmål)
Fru president! Jag tycker att det är viktigt att vara lite formell i de här sammanhangen. Jag brukar säga ungefär så här: Det är det amerikanska folket som väljer amerikansk president. Det gör inte nordiska väljare och än mindre nordiska statsministrar. Vi har respekt för varje demokratis sätt att själv välja sina folkvalda ledare. Det är viktigt. I den bemärkelsen lägger sig inte den svenska regeringen i den amerikanska presidentvalskampanjen, och jag misstänker att det är ganska få andra regeringar som gör det.
Vi avser att samarbeta väl med USA och med administrationen i Vita huset oavsett vem som blir president. Det betyder dock inte att vi inte har starka åsikter i många sakfrågor. Det gäller till exempel det existentiella behovet av stöd till Ukraina, det centrala värdet av nära transatlantiskt samarbete i försvars- och säkerhetsfrågor och USA:s vitala roll i Nato men också europeiska länders behov av att visa att Europa är berett att ta sitt eget försvar på stort allvar.
I sakfrågorna är och förblir vi extremt tydliga, men vi lägger oss inte i exakt vem USA väljer till amerikansk president utan utgår från att samarbetet kommer att fortsätta vara gott även efter valet.