54. Jonas Gahr Støre (Svar på spørgsmål)
Statsminister Kristersson viste til noe jeg hadde sagt tidligere i dag: at det er et paradoks at vi som kunne reise uten pass i Norden på 1950-tallet, nå har grensekontroll mellom nordiske land. Det sier noe om den situasjonen vi er i. Jeg mener, og jeg håper, dette er et unntak, at dette kommer til å ha kort varighet, og at vi kommer tilbake til at vi kan reise fritt.
Ellers sa den svenske statsministeren noe om det arbeidet som pågår for å bedre det grenseregionale samarbeidet og redusere grensehindringer. Jeg opplever at vi arbeider med det både bilateralt og i en nordisk sammenheng. Jeg hører at Finland snakker om det som et av sine mål for sitt samarbeid, men vi erfarer at dette er kompliserte spørsmål i mange sammenhenger. Det handler om ulikheter i avgifter, ulikheter i regler. Men jeg mener de nordiske landene – regjeringene og parlamentene – hvis vi er tro mot visjonen Norden, skal gjøre alt vi kan for å forenkle og gjøre grensene mindre betydningsfulle – for samarbeid, for utveksling og for nærhet i Norden.