75. Angelika Bengtsson (Spørgsmål)
Jag kan inte ha varit den enda som blev förvånad förra året när det isländska presidentskapet presenterade Arktis- och säkerhetspolitiken i Nordiska rådet. Varför ska vi prata om Arktis i den här församlingen? Jag är dock tacksam för att man gjorde detta, för vi har varit naiva när det gäller Rysslands hot och Kinas intresse i våra respektive länder och framför allt deras intresse i Arktis. Så stort tack för detta!
Här kommer min fråga: Hur kommer ni statsministrar och övriga ministrar att arbeta för att frågan om Arktis inte glöms bort när vi nästa år har ett nytt tema och fokusområde att arbeta efter? Min fråga kan också ses som en uppmaning och ett önskemål om att inte glömma bort Arktis. Vi får inte vara naiva när det gäller Rysslands och Kinas intresse i detta område.