53. Kjell-Arne Ottosson (Spørgsmål)

President! I dag på förmiddagen var första gången i Nordiska rådet-sammanhang som jag hade en klump i halsen. Det var när president Zelenskyj talade inför oss.

Under pandemin hade jag ganska ofta en klump i halsen, när jag såg hur pandemin slog stenhårt inte minst mot dem som bor och verkar i en gränsregion. Förstå mig rätt – Ukrainas fred och frihet är jätteviktigt, och den kamp som de utkämpar utkämpar de även för oss. Låt det inte finnas något missförstånd där!

På Nordiska rådets sessioner har vi ofta fina högtidstal, men det är ändå flest vardagar. Därför vill jag fråga Jonas Gahr Støre: Hur jobbar statsministern ihop med sina kollegor för att de som bor och verkar i gränsregioner ska känna att visionen syns och märks? Hur jobbar ni för att de vardagliga frågorna ska kunna lösas? Högtidstal i all ära – vi har ju ändå flest vardagar.

Information

Talenummer
53
Type
Spørgsmål
Status
Waiting for transcription
Dato