5. Oddný G. Harðardóttir (Hovedindlæg)
Vi går nu over til dagsordenens punkt 3, som er det nordiske topmøde med regeringsledere. Temaet for årets topmøde er, hvordan vi bedst kan sikre fred og sikkerhed i Arktis og Norden.
Under dette tema skal vi også ind på følgende punkter: Hvilke konkrete skridt bør der tages nu for at styrke det nordiske samarbejde inden for kriseberedskab, forsvar og sikkerhed? Hvordan bidrager Norden bedst til stabilitet og fred i Arktis og dets nærområder? Og så er der det nordiske samarbejdes fremtid: Hvordan kan Nordens grundlov, Helsingforsaftalen, opdateres for bedst at kunne magte nutidens og fremtidens nordiske samarbejde?
Der er særlige taleregler knyttet til dette punkt. De er, som følger: Den svenske statsminister får 5 minutter til at holde en indledende tale i forbindelse med åbningen af topmødet. Taletiden for de øvrige regeringsledere er 3 minutter. Partigruppernes repræsentanter og andre prioriteres først efter hver regeringsleders tale og får 1 minut til spørgsmål og kommentarer. Efter alle taler fra regeringsledere er det muligt for andre medlemmer at få 1 minut til spørgsmål og kommentarer. Regeringslederne får 2 minutter til at svare. Kommentarer og spørgsmål tages løbende efter regeringsledernes tale. Taler holdes fra talerstolen, og replikker gives fra replikstole.
Hvad angår rækkefølgen for regeringslederne, gives ordet først til Sverige, som er formandsland for Nordisk Ministerråd, og derefter følger vi den alfabetiske rækkefølge og afslutter med værtslandet for sessionen.
Jeg giver først ordet til Sveriges statsminister, Ulf Kristersson. Værsgo.