52. Jonas Gahr Støre (Svar på spørgsmål)

Det var et godt besøk av president Stubb. Vi begynner så vidt å komme oss etter besøket. 

Forsvar var et sentralt tema fordi vi nå er medlem av NATO sammen. Vi har nå i 15 år samarbeidet om mer forsvar mellom Norge, Sverige og Finland, men da med ett land innenfor og to utenfor NATO. Nå kan vi gjøre dette innenfor det samme systemet. Det samarbeidet er nært. Statsminister Kristersson, president Stubb og jeg møttes før sommeren i Norge for å diskutere tettere samordning, og det pågår nå innenfor rammene av NATO. Vi søker mot en felles NATO-kommando. Vi kan nå ha øvelser innenfor alle våpengrener og planlegge mellom våre forsvars befalshavere for å gi et tryggere forsvar. Og som vi sier i Norden: Vi truer ingen, men vi skal samarbeide så ingen kommer på ideen om å true oss.

En del av dette er knyttet til transport, for veldig mye som vi har sagt mange ganger i dette forum i alle år jeg har vært her, gjelder nord–sør, men vi må også begynne å se øst–vest. På møtet vi hadde i juni, ga vi våre samferdselsmyndigheter og forsvarsmyndigheter i oppdrag å vurdere en øst–vest-korridor, hvor vi kan ha kommunikasjon og få forsterkninger i en krisesituasjon mellom Norge, Sverige og Finland. Allerede i samferdselsbudsjettene bevilger vi nå ekstra penger til noen av de strekningene som skal bidra til at vi kommer øst–vest.

Jeg vil legge til at det gjelder også på energiområdet, hvor den nordiske regionen har vært knyttet til samarbeid og også må begynne å tenke mer på øst-vest enn bare nord–sør.

Information

Talenummer
52
Type
Svar på spørgsmål
Status
Waiting for transcription
Dato