Nordisk helsesamarbeid løftes i Tromsø: Vil ha felles strategi for eldreomsorg
Utvalget for Velferd i Norden i Nordisk råd på sommermøte i Tromsø 2025
Utvalget for Velferd i Norden i Nordisk råd på sommermøte i Tromsø 2025. Utvalget står samlet foran Árdna – Universitetets samiske kulturhus sammen med forskere og fakultet fra Universitetet i Tromsø.
– Nordisk helsesamarbeid er viktig fordi landene våre har mange felles utfordringer, som en aldrende befolkning, psykisk helse og livsstilssykdommer. Det er mer effektivt å løse disse utfordringene i fellesskap, sier Tone Wilhelmsen Trøen, nestleder i utvalget og medlem av det norske Stortinget, som var vertskap for møtet.
Utvalget ble enige om å gå videre med en rekommandasjon til de nordiske regjeringene om å utarbeide en strategi for fremtidens eldreomsorg i Norden. Strategien skal fremme en inkluderende og bærekraftig eldreomsorg med særlig vekt på kvalitet, mobil arbeidskraft, digital inkludering og medbestemmelse for de eldre. Forslaget har bred støtte fra alle partigrupper og sendes nå på høring til relevante utvalg i Nordisk råd.
Faglig påfyll og nordlige perspektiver
Under møtet besøkte utvalget Universitetet i Tromsø, hvor forskere presenterte utfordringer i helsetjenestene i nordområdene – særlig for eldre som må reise langt for enkle prosedyrer. Presentasjonene løftet også frem urfolksperspektivet, hvor utfordringene ofte forsterkes av språk, avstand og kultur.
Det faglige programmet inkluderte også innlegg om deling av helsedata, kunstig intelligens i helsesektoren og antimikrobiell resistens (AMR). Nordisk forskningssamarbeid ble fremhevet som avgjørende i arbeidet mot antibiotikakrisen. Både AMR og eldreomsorg er prioriterte områder for utvalget i 2025 – i tillegg til arbeidet for utsatte barn og unge.
Ungdom, urfolk og lokalt engasjement
Utvalget besøkte ungdomshuset Tvibit, som spiller en sentral rolle i arbeidet med å gjøre Tromsø til Europas ungdomshovedstad i 2026 – som første nordiske by. Tvibit har et særlig fokus på ungdomsmedvirkning og ser unge som en ressurs, ikke et problem. Huset er et godt eksempel på et inkluderende offentlig tilbud på tvers av alder, med unge i sentrum.
Det samiske perspektivet ble løftet frem gjennom besøk på Árdna – Universitetets samiske kulturhus – og Samisk hus i Tromsø. Her ble det satt søkelys på samiske rettigheter, mental helse, eldreomsorg og behovet for kulturell tilrettelegging. Professor Torjer A. Olsen (UiT) og daglig leder for Samisk hus, Jill Abelsen Olsen, bidro med innsikt og perspektiver.
Samisk parlamentarisk råd deltok også i møtet. Beaska Niillas fra SPR understreket viktigheten av at det samiske perspektivet integreres i utvalgets arbeid og anbefalinger til de nordiske regjeringene.
Veien videre
Møtet i Tromsø er en del av utvalgets arbeid for å styrke det nordiske velferdssamarbeidet og sette fokus på utvalgets prioriterte områder i 2025: eldreomsorg, antibiotikaresistens og utsatte barn og unge. Neste steg er å sende forslaget om eldreomsorgsstrategi på høring i Utvalget for vekst og utvikling (UVU) og Utvalget for kunnskap og kultur (UKK), før forslaget kan behandles i Nordisk råds plenarforsamling på Nordisk råds sesjon i Stockholm til høsten.