Dette innholdet er ikke tilgjengelig på språket du har valgt. Vi viser det på Swedish.

De nordiska regeringarna säkrar att barn och unga står högt på agendan

26.02.25 | Nyhet

Samarbejdsministrene på deres første møde i 2025. 

Fotograf
norden.org

De nordiska samarbetsministrarna mötes i Köpenhamn den 26 februari hvori barn och unga var det centrala temat. 

Barn och unga var det centrala temat under de nordiska samarbetsministrarnas möte i Köpenhamn den 26 februari. Tillsammans arbetar de nordiska regeringarna för barns och ungas rättigheter, välfärd och delaktighet i Norden. Barn och unga är en prioriterad målgrupp i det nordiska samarbetet. 

I Norden och Vision 2030 har vi ett starkt fokus på att säkerställa barns och ungas välmående och delaktighet. Arbetet i den nordiska samarbetsstrukturen görs tvärs över ministerrådets sektorer och institutioner, vilket betyder att verksamheten kring barn och unga är omfattande. Hälsa, utbildning, jämställdhet, kultur, språk, säkerhet och forskning inom dessa områden är några exempel. 

På mötet i Köpenhamn diskuterades aktuella teman med anknytning till barn och unga i de nordiska länderna. De nordiska samarbetsministrarna hörde synpunkter från Finlands barnombudsman, Elina Pekkarinen.

Barn och unga är ett prioriterat tema i Finlands och Ålands ordförandeskap 2025. Under året inbegriper aktiviteter i det nordiska samarbetet bland annat digital kompetens och medieläskunnighet, lärdomar från pandemin, Nordic-Baltic Youth Summit och att arbeta vidare med projekt som Barnens 1000 första dagar. Samarbetsministrarna var på mötet överens om att barn och unga ska hållas högst på agendan – för att framtidssäkra våra nordiska samhällen.    

På mötet fattade samarbetsministrarna också ett beslut om ministerrådets budgetram för 2026 och diskuterade det nordiska programmet för fri rörlighet, det vill säga samarbetet för att undanröja hinder för den fria rörligheten mellan de nordiska länderna.

Kontakt