298. Helge Orten (Indlæg)

Jeg vil også bare tilkjennegi hvordan jeg selv vil stemme i denne saken, som norsk representant og for så vidt en del av flertallet i det norske parlamentet. Det er nå en gang sånn at vi fra vår side – slik Madland presenterte det – også er positive til å eventuelt utvinne mineraler fra havbunnen, men det skal skje på forsvarlige vilkår. Grundige konsekvensanalyser, avklaringer av miljømessige konsekvenser – alt det skal være klart før det eventuelt kan gis en tillatelse. Vi har ikke åpnet for å starte gruvedrift på havbunnen, men vi har åpnet for å utforske muligheten til det. Derfor er jeg heller ikke for et moratorium, og vi stemmer imot.

Et lite spørsmål til dirigentbordet, knyttet til voteringsopplegget: Vi ønsker heller ikke å stemme for reservasjonen, så jeg ønsker å stemme mot begge deler. Er eneste mulighet igjen å avstå fra å stemme, eller har vi mulighet til å stemme imot? Det kan være greit å få avklart.

Upplýsingar

Ræðunúmer
298
Gerð
Indlæg
Notandi
Staða
Waiting for transcription
Dagsetning